Bijeenkomst 6
Ik wil ook graag meedoen
Hopelijk heeft u met uw kind de 5 G's goed kunnen oefenen. Mochten er nog vragen zijn, dan horen de trainers dat graag. U kunt altijd contact opnemen via de contact-button.
In deze bijeenkomst zijn de volgende onderwerpen besproken:
Stevig staan, oog contact en stemgebruik.
Stevig staan als een boom hebben de kinderen al geleerd. Het blijft belangrijk, dat als ze wat willen zeggen, ze stevig gaan staan als een boom. Daarnaast is het van belang, dat het kind andere kinderen aankijkt. Verder hebben ze ook geoefend met stemgebruik. Als je vaak zachtjes praat, dan kan het soms overkomen als een schildpad. Nu mogen de kinderen gaan leren dat ze harder mogen praten. Kinderen die juist altijd schreeuwen hebben nu eens geoefend om als een pauw of schildpad te praten. Hoe is dat voor jullie kinderen geweest? Op welke toon praten zij het liefst? Herkennen ze dit bij zichzelf? Bespreek dit eens met elkaar.
De kinderen hebben geleerd hoe ze kunnen vragen of ze met een groepje kinderen mogen mee spelen.
Daarmee hebben ze geoefend in groepjes of in de grote groep. Het is belangrijk dat als je het vraagt je dit op een duidelijk manier zegt. Ook moet je goed op je houding letten. Staat het kind stevig als een boom en de pauw of lijkt het kind meer op een schildpad of een leeuw. Natuurlijk is er ook geoefend met wat het kind kan doen als ze nee-zeggen. Wat heel erg belangrijk is, is dat het kind voor zichzelf mag opkomen. Laat de andere kinderen maar weten, dat het jammer is dat je niet mee mag doen. Hopelijk gaan de andere kinderen dan inzien, dat wat ze doen niet leuk is.
Wij kijken uit naar de volgende bijeenkomst.
Groeten, de trainers.
Stevig staan
Wilt u eens met uw kind ervaren hoe het is om stevig te staan. Volg de instructies op, die u kunt vinden in het document hiernaast. Deze laat u duidelijk het verschil voelen hoe het is als je staat, zoals je altijd staat en als je staat als een boom.
De gebeurtenis

Kijk eens naar de afbeelding hiernaast. Bespreek deze eens met uw kind. Dit kunt u doen aan de hand van:
De 5 G's.
Wat denkt uw kind en wat voelt uw kind? Weet het kind zeker dat ze het gebeurtenis zo is. Wat zou uw kind kunnen doen? Welke gedachten zouden het kind helpen om toch te gaan vragen om mee te doen.
De stapjes hoe kan je vragen of je mee mag spelen.
Hoe zou uw kind dat aanpakken? Welke stapjes moet je gebruiken? Kunt uw kind het eens oefenen op u? Wat kan het kind nog verbeteren en vooral wat gaat er al allemaal goed?